Publisert av: maerris | september 30, 2008

Bursdagsblogg

Ordet bursdag kommer helt sikkert (gidder ikke slå opp, men føler meg gaanske sikker) fra det tyske Geburtstag, som betyr, direkte oversatt, fødselsdag. Min mor tviholder på formen gebursdag (hun uttaler det GEBUURSDAG), en mellomform I fornorskningen fra det tyske, for det sa frøken Kringelen (Kringla) fra folkeskolen på Lambertseter. Der jeg kommer fra, på bondelandet øst for Oslo, sier de “JEBBUSJ”. Jeg bruker bursdag, uttaler det BUSJTA.

I dag fyller jeg år, og det er det viktig å forholde seg til på en skikkelig måte. Hvis man følger et lite sett enkle regler, kan dagen bli veldig bra.

1. Hver gang en gang et av husstandens medlemmer har bursdag du gi dem frokost på senga. Samme hvor tidlig du må stå opp. Smør en brødskive og plant et tent kakelys i midten av den, kok kaffe, eller kakao til de små, legg 5 biter selskapssjokolade på brettet og gå varsomt inn til den sovende. Når du har etablert dette som tradisjon får du det tilbake selv, og det finnes ingen lifligere måte å starte dagen på.  

 2. Pynt deg. Krøll håret, smink deg og ta på et skjørt. Fra morgenen av. Litt finere enn vanlig skal du være, da føler du deg også bedre.

 3. Hopp i det og arranger et eller annet. Ikke nødvendigvis en fredag eller lørdag, de er ofte så innmari travle, ta en tirsdag hvis det er dagen. Man trenger heller ikke vente til det siste sifferet i alderen er 0 eller 5. Alle bursdager skal feieres, også de urunde og odde. Poenget med markering er ikke primært selvforherligelse og gavedryss. Min venninne Cathrine Melissa har lært meg at den nærmeste omgangskrets fortjener et aldri så lite arrangement.  En grei svigermor, en søster og naboen som tok inn posten i ferien, eller venninnene. Man plikter rett og slett å feire bursdag og invitere et knippe mennesker man liker godt. Man kan bestille et fat med snitter og en hvit dame hvis man fyller 57. Hvis man er 32 kan bake en foccacia, kjøpe noe god ost, en portvin og en eske konfekt.

 4. Det er ens eget ansvar å opplyse personer man har kontakt med (utover nærmeste familie, de burde vite det) om at man snart har bursdag. Det skal man begynne med ca en måned i forveien. Hvis man ikke er slik som jeg, som rett ut sier at jeg snart har bursdag, kan man bruke mer diskrete metoder. Man kan bare sånn helt tilfeldig si i lunsjen:

“Jeg lurer på om meg skal invitere svigermor på bursdagen min i år igjen, og skal jeg i så tilfelle bake ostekake, eller bestille fra Lie Nilsen? Den er jo veldig god..”. Så sier kollegaene at å ja, du har jo bursdag snart, var det ikke den syvogtyvende, nei det var nok den trettiende ja, og så gir vedkommende kollega et råd angående svigermor og bursdagen som for eksempel går på at en grei svigermor som er flink til å passe barnebarna får komme, en plageånd av et påtvunget familiemedlem kan heller skvises ut av selskapelighetene ved at man tar en middag ute med sin utvalgte. Og Lie Nilsens ostekake er jo uslåelig. Vips, så har kollegaene oversikt og man har fått råd. Hvis man ikke har primet kollegaene så blir det bare pinlig hvis man enten tar med kake overraskende i lunsjen på dagen sin og får: «og, ka e anledningen…skal du slutte?», eller må gå litt tidlig, og får «åh, koffor det?» og må svare rødmende: «nei, du skjønner, jeg har bursdag i dag…” Så får du en litt hastig, svett og malplassert klem med feilberegnet styrke. Opplys altså alltid om forestående jubileum.

 Jeg har fulgt disse rådene og har en strålende dag. Gratulerer til meg selv!

Responses

  1. Gratulera med dagen! I mi heimbygd uttales denne stadig tilbakevendande hendinga jebursdag med trykket på «je». Råda dine skal eg absolutt ta med meg videre, særleg råd nr 2 skal eg legge meg på minnet og når det blir min tur over nyttår skal eg absolutt ta meg tid til å krølle håret. Gledar meg allerede :-). Du skriv knakande morosamt og det forrige innlegget ditt om sjukdom i familien fekk meg til å le høgt enda eg var aleine heime.

  2. HAPPY BIRTHDAY FABULOUS!!! 😀
    Var kjekt å snakke med deg på Skype igår, håpar du har hatt ei strålande feiring i kveld!

  3. Gratulerer med overstått! Er veldig enig med deg. Bursdager er til for å feires, og det er absolutt ingen grunn til å la en sånn dag gå forbi i stillhet. Likte spesielt godt forslag til hinting til kollegaer. I år tok jeg en stille variant og endte opp med akkurat det du beskriver – en malplassert klem 😉

  4. Skulle selvsagt vært bilde med den forrige kommentaren…

  5. Eller den som kommer etterpå… Må visst til godkjenning når jeg ikke var pålogget.

  6. Gratulerer på etterskudd!! Og gratulerer med ny, fin og artig blogg! Eg smugles både din og Marte sin av og til!
    I Vikedal seier me «ji-borsdag» med lys og lettlig stremme og trykk på ji. Sikkert sidan me ligg litt meir mot ryfylke->jæren enn Liv Kjerstis Vikebygd? Veldig koselig ord i alle fall!
    For øvrig har eg tatt klærne dine som du leverte inn på Bernina i øyesyn, og eg kan bekrefte at de er i trygge hender! Sigrùn dreiv og sydde på den svarte kjolen her ein dag, kor eg spurte: «å, er det din kjole» (eit kompliment på Bernina) hvor Sigrùn repliserte: «Nei, det er hun LaFayette damen sin». Den var veldig fin!

  7. Takk jenter! I dag har jeg brukt gavene. Drikkeflaske, miljøvennlig handlenett (sydd av stilig dynetrekk fra 70-tallet), øredobber, skjerf og regnjakke. Stor stas! Har spist en del mokkakake – slikt kan være godt å tære på nå når det går mot vinter.

  8. Dette er topp, Mærris, jeg stiller meg selvsagt bak alt du har skrevet. Selv er jeg en skikkelig bursdajente (vestfoldsk: bursda) som har god erfaring med å annonsere dagen høyt og tydelig, og mottar gratulasjoner med stooor takk. 20. februar er rett og slett en helt spesiell og magisk dag! Men ikke alle, selv i min egen husstand, har de samme tankene om busdafeiring, så en oppskrift for dagen var veldig kjærkomment. Skal sørge for at rette vedkommende leser bloggen din…


Legg igjen en kommentar

Kategorier

