Publisert av: maerris | oktober 1, 2008

Tallulahbaluba

Jeg spurte min datter på 3 ½ om hun syntes Tallulah var et fint navn.

”Tallulah?” Sa  hun mildt og prøvende, på sitt klingende bergensk, og fortsatte:  ”e de et jæntenavn?”

”Ja,”  sa jeg.

”Ja, de e fint”, sa hun etter å ha tenkt seg om litt. Så lekte hun videre med prinsessehestelegoen sin.

Hvis det hadde begynt en Emma Tallulah i min datters barnehage, hadde det vært like sannsynlig at datteren min lekte med henne som med Selma, Nora, Sara, Magnus, Tarjei og Torgrim. I barnehager i dette landet begynner snart Carmen, Fatima, Hafsa, Najma, Samira, Zainab, Abdirahman, Abdullahi, Emrik, Hassan, Hussein, Ilyas, Liban, Mustafa og Troy, med mindre de skal være hjemme med kontantstøtte, men de begynner på skolen i 2013. Alle disse navnene finnes på Statistisk sentralbyrås nettsider med navnestatistikker og er brukt minst en gang i 2007. La oss la være å rynke på nesen når Sindre kommer hjem og sier det har begynt en gutt som heter Ilyas i barnehagen. Bare skjerp deg og lær deg det navnet, for Sindre og Ilyas er venner. 

Dette landet er helt forferdelig kjedelig, snevert og smålåtent og består av kjip stimfisk hvis det er slik at navnet Tallulah skaper baluba. Fytterakkern altså, jeg hisser meg skikkelig opp over ”Emma er nydelig, men det der Tallulah kunne de spart seg” og ”Tallulah er tortur”. Det finnes flere oster enn Norvegia, flere hudfarger enn hvit, og heldigvis mange forskjellige navn.

Gratulerer med Emma Tallulah! Takk til Märta og Ari som bidrar kreativt til navnestatisikken. 

Responses

  1. ENIG! Dersom det verkeleg blir ramaskrik av eit harmlaust navnevalg, då er det jaggu meg eit eksempel på smålige jantelov-Noreg på sitt verste. Takk og pris for at nokon slår litt på stortromma og sparkar denne mentaliteten bak! 😀

  2. Syns hele diskusjonen er unødvendig. De velger å kalle barnet sitt et navn. Det er de som må leve med det. Om vi liker det eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Fint at folk engasjerer seg i viktige ting…

  3. Det er bare én eneste ting å si her:
    Jepp!

    OK, jeg har aldri vært av den ordknappe sorten, så jeg sier litt til, jeg:

    Jeg har tilbrakt litt ( … ) tid på diverse vordende mamma/akkurat blitt mamma/har vært mamma en stund-fora, og her går navnedebattene som oftest skyhøyt.
    Der dukker det iblant opp holdninger som får min indre rebell til å protestere høylydt, og enkelte ganger humre litt i det skjegget jeg aldri har hatt.
    For eksempel at mennesker som blander norrøne og bibelske navn er «lite beleste, historie- og kunnskapsløse» …

    «Javisst, ja!», tenker jeg, og lar dem leve i troen, selv om jeg aldri har sett på meg selv som noen av delene.
    Hilsen mammaen til – Storm Gabriel … 😉

  4. Flott enhjørning! Min datter har mellomnavnet Zinken…


Legg igjen en kommentar

Kategorier

