Publisert av: maerris | oktober 14, 2008

Musemanifest

Ut med musa, inn med padden!

Min gode venninne og kollega Eirunn uttrykte i dag frustrasjon over at den vesle dingsen man styrer pekeren på datamaskinen med heter ”mus”. De fleste føler seg forpliktet til å smile eller le litt når man snakker om denne praktiske tekninske innretningen som skaper uønskede konnotasjoner i jobbmiljøet. Jeg har en rød dings av dette slaget, og har fått høre, av en mannlig kollega, at jeg hadde fin ”mus”. Haha. Det er til å le seg i hjel av. Min venninne Margrete får stadig spørsmål om hvor hennes mus er, siden hun ikke benytter seg av et slikt hjelpemiddel på sin bærbare og heller bruker området sør for tastaturet som har samme funksjon. Vi blir liggende langflate av latter. For ikke å snakke om ”museknappen” eller ”fyknappen” som sitter i midten på Apple sine smågnagere, den er det hysterisk morsomt å snakke om. Det er akkurat som man tvinges til å være slibrig når man er nødt til å kalle dette for det det har blitt hetende. Før, da de fleste hadde ledning, lignet de jo på mus musculus, som er det latinske navnet, men nå er de fleste trådløse og ingen tenker lenger på dette lille søte dyret når de hører ordet.

Honda Fitta ble av åpenbare årsaker døpt om til Honda Jazz i de skandinaviske landene, og nå er tiden inne for å bytte ut ”mus” også. I dag, 14.10.08 proklamerer vi at det ikke lenger heter mus, det heter padde. Vi er villige til å diskutere padde, så kom gjerne med alternative forslag,  men ”mus” er definitivt ute for godt! 

Responses

  1. Dette er jammen meg en betimelig diskusjon. Hvorfor er det sånn at man ikke skal kunne snakke om musen/padden uten at det blir småfnising eller dårlige spøker tilbake. Jeg syns i utgangspunktet padde er et ganske godt forslag, men hvorfor må man holde seg i dyreverdenen. Kan vi ikke kalle den for det den er – en peker?
    «Hvor er pekeren din?» «Har du trådløs peker»
    Ok, det er litt kjedeligere enn padde, men padder hopper og det gjør jo ikke pekere…

  2. Ja, det kan godt hende at peker er bedre. Padden er jo litt komisk og bærer preg at man krampeaktig har forsøkt å finne på noe.. Folk kan komme til å reagere på «padden», og det kan kanskje avstedkomme slikt som: «koffår sier du iskje mus, sånn som vanelige folk», og da er vi igang med konnotasjonene og de teite spøkene igjen…

  3. Jeg holder nå en knapp på padden jeg, det er jo lov å ha det litt moro i hverdagen! Dessuten passer det bra – den ligger flat og fin – som en padde. Peker – det er kjedelig kontoraktig og kan gjenspeile en grå dag på jobben. Det har jeg aldri med Mrs Mærris i nærheten. Og Padden min:-)

  4. Siden jeg var en av de tre som skrev under manifestet for navneskiftet «mus til padde», følte jeg det var på sin plass å drive litt misjonering for nettopp dette. Men som de fleste pionerer har opplevd, det kan gå litt trått i begynnelsen.

    Jeg begynte med min venn, la oss for enkelhets skyld kalle han Jørgen. Han sa først ganske voksent at det var barnslig at så mange ikke kunne la være å kommentere når «musen» ble nevnt. I tillegg synes han det var artig at vi ville kalle den padden. Alt vel så langt, dette går jo strålende tenkte jeg. Men etter en liten stund kom Jørgen med et forslag om å ikke heller kalle den for beveren. Bever? sa jeg, hvorfor i alle dager vil du heller at den skal hete bever? For alle er jo ikke glattbarberte tilførte han kjekt!

    Ja..her kan man jo si at det hadde skjedd en misforståelse over hvilken «mus» som faktisk hadde skiftet navn :). Er faktisk ikke helt sikker på om han har forstått det enda, noe som sannsynligvis skyldes mer viljen enn intellegensen.

    Poenget er folkens: vær TYDELIG når dere misjonerer navnebyttet! For meg vil dessverre padden ha en litt dobbel betydning fra nå av, spesielt når min nevnte venn fulgte opp diskusjonen med å sende en melding lydende: Ha en fin dag da – padden!

  5. Marie, Marie, Kleinschwester, dette er til å le seg skakk av! Men det er selvfølgelig veldig alvorlig at han nå også besudler paddebegrepet… Du får tre poeng for misjonering for en komplett paddehedning, og det er veldig fint at du deler opplevelsene dine her! Tusen takk!

  6. Hahaha, dette var ein artig diskusjon..! 😀 Jørgen, eg går utfra at me snakkar om den gode gamle, er seg sjølv lik… Ikkje for å ødelegge musemanifestet, eg stiller meg fullstendig bak det, men padde er jo allerede ein duppedings..! Nemleg ein slik kvit dings med mange stikkontaktuttak – er dokke med..? Så kanskje jakta å det ideelle navn må fortsette? Eg ventar i spenning på fortsettinga fra jentekontoret! 😀

  7. Godt forsøk med paddemisjoneringen, Marie! 🙂 Men må si at etter den historien er ikke padde så mye bedre enn mus… Visste forresten ikke at padde allerede er en duppedings. Så jeg tror også jakten fortsetter. Skal vri min mononukleosetrege hjerne, men har mest tro på at jentekontoret tar utfordringen på strak arm 🙂

  8. Misforståelsene går gjerne begge veier.
    En venn av meg sukket oppgitt over ei skolevenninne, da hun på hans forespørsel om å få låne musa hennes hadde misforstått totalt og gitt ham musa til datamaskinen. 😉

    Så – ut med musa, innmed padda!

  9. Det blir padda/padden. Vi har prøvd det ut på kontoret ei uke og er fornøyd. Musematte heter nå paddeflate (Eirunn, den er din!).

  10. Paddeflate! Genialt, herved adoptert.

  11. Hehehehe…

    Navnebytte var i grunn en genial ide! Vel, genial er den sikkert ikke, men den var i alle fall ny for meg.

    Hvordan gikk det med paddene, jenter? Venter på evaluering.

    Jaggu er jeg glad for at vi har menn her i verden. Uten eksemplaret » Jørgen» hadde jeg ikke fått meg en magevondlatterkrampe denne morgenen.

    Jeg fniser litt enda. *fnis*

    • Det har gått snart ett år, og vi må vel medgi at det ikke gikk så bra med padden.. Det er vel helst på kontoret ( aka Forum for kvinnelig dannelse og høyhælt humor) at «padden» har tatt av…


Legg igjen en kommentar

Kategorier

