Publisert av: maerris | oktober 30, 2008

Matriarkatet

Min mor uttaler bacon ”beken”. Hun får stålos når hun ser en plakat med ”halv pris” og går fullstendig fra konseptene når det står ”- 70%”. Hun sydde hardangersømsduk i syvendeklasse-på-folkeskolen og takler upusset sølv dårligere enn vanskelige livssituasjoner. Hun hater å kaste mat, men er livredd matforgiftning. 

Da jeg var 22 år leste jeg ”Lasso rundt fru Luna”, en bok som av flere årsaker gjorde dypt inntrykk. Ask Burlefots mor er svært levende skildret gjennom gjengivelsen av hennes monologer. Jeg kan ikke huske hvordan Agnar Mykle beskrev utseendet hennes, men jeg husker at forfatteren tegnet et godt bilde av en helt typisk snakkende mor.

Min mor behersker også monologen på tomannshånd. Hun er en uuttømmelig kilde av kjærlighet; mannakorn; rørende hverdagshistorier (eller styrelser som hun også kaller dem); omsorg; tips angående renhold og hygiene; fortellinger om røverkjøp, kupp og gode tilbud; beretninger om bekymringer og oppfatninger av mulig skrantende personlig helse. Dette er en nesten helt autentisk sitert dialog fra en felles frokost som illustrerer hvordan samtalen noen ganger kan holde seg levende med nesten bare en bidragsyter.

” Har du suketter, eller Mrs Mærris, du min datter som jeg fødte for så mange år siden men jeg husker det som om det var i går?”

 ” Nei, men jeg har sukker.”

 ”Jeg er så glad i det søte, jeg vet du, jeg har prøvd å vende meg av med det i mange år, men jeg klarer det ikke, te er ikke godt uten sukker, det er nesten vondt, men når du har sukker i, da er teen god da, tre-fire teskjeer, eller tre sukketter og en teskje sukker.

Og grønn te, det smaker jo høy, tørka gress, rett og slett, det er det jo ikke mulig å få i seg uten betraktelig hjelp av sukker. Nei, da er den der rodibusjen (rooibus, red anm) som er enda mer modderne, mye bedre. Men jeg er vel ikke blitt feit, er jeg vel? ”

(Min mor strekker på seg, suger inn magen, og retter seg opp i ryggen og begynner og rulle skuldrene bakover slik de gjorde da de hadde linjegymnastikk før i tiden)

 ”Eller er jeg blitt det? Jeg er ikke så værst til å være 57 år, er jeg det?”

 

 ”Nei, slett ikke, du holder deg jo veldig godt du, mamma”

 

 ”Ja, jeg prøver jo å holde den slanke linje.»

(Hun driver fremdeles med de rullende skulderbegevelsene og sitter snorrett i ryggen).

«Jeg spiser frukt på fastende hjerte hver morgen, for det skal være så bra sier dem, og så spiser jeg havregrøt etter en halvtime. Det lærte a´Kari, da ´a var på rekreasjon med denna fæle isjasen som dem ikke ville opperere. Nei, en får være glad så lenge en er frisk og har helsa, sier nå jeg, og har en penger så en kan unne seg ett og annet til halv pris, da er ikke livet så værst. Naboene mine, vet du,  begynner dagen med røyk og Tab Extra. Dem ekke gamle, som deg, tror jeg, hver dag, uansett vær, ut på værandan og tar seg en blås med tab ekstra i store halvlitersglass. Garrasjen der er full av pant, og verrandan full av sneiper. Jaja. Livet er rart, du. Du ligner enda mer på Liv Ullmann i dag enn du gjorde i går, forresten. Hadde du sukker, eller?»

Min mor har fått dette opplest før publisering

 

Responses

  1. Hehe, har vi samme mor eller?
    Disse lange setningene som begynner med en enkel info eller en ett spørsmål ender bestandig i en lang rekke med ekstrainfo, som blir til en historie.
    I utøvelsen salg stiller hun i særklasse. Alt som er salg over 50% bør kjøpes. Det er røverkjøp uansett.
    Hun går av konseptet og handler i vei med stor iver.

    Vi har innført ett nytt ord i etter at hun i fjor kom hjem med større oppspilte øyne enn ellers ved salg og fortalte at nå, nå hadde hun vært på skikkelig salg, nemlig Toppsalg!!!
    Haha, vi lo godt av henne da. Vi forbindler hennes handler nå med Toppsalg. Jeg tro det må være nærmere 80 % avslag, hehe 🙂

    Kombiner så disse småkjøpene med å ikke ha råd til å kaste noe, da vil det til slutt bli slik at huset nærmest synker! 🙂

  2. Ps. Synes moren din er tøff som syntes det var greit at du la dette ut! 🙂

  3. Herlig, Mærris! 😀
    Levende beskrevet altså, jeg synes virkelig jeg både ser og hører henne …

  4. Genialt, Mærris! 😀 Dette er fantastisk lesning! Du skildrar mora di på ein varm og levande måte – veldig morsomt, men me er alle komiske på vår eige vis..! Leser mora di bloggen? Isåfall vil eg gjene seie til Mærris si mor: Du er veldig sporty! Det er viktig å ikkje ta seg sjølv for høgtidleg! 😀
    PS: Ja, du liknar på Liv Ullmann, Mærris!

  5. Dette var veldig morsom lesning. Du skriver som du snakker – jeg kan nesten høre deg fortelle dette med stor innlevelse og iver 🙂 Herlig!
    Men hva er egentlig mannakorn?
    Og ja, du ligner på Liv Ullmann, Mrs Mærris 🙂

  6. Takk for kommentarer! Ja, Tordenlill og IC, hun er tøff… Det har hun vel måttet bli med en slik datter… IC og Tante Grønn, jeg planla ikke at dette skulle bli et innlegg med komplimentsfisking, men takk, jeg digger jo Liv Ullmann. Mannakorn er små kort med utvalgte biblevers til oppmuntring og rettledelse, akkurat som israelsfolket fikk manna fra himmelen som de spiste for å holde seg i live ute i ørkenen… Eldre kristne lever av kneippbrød og mannakorn…

  7. Nå lærte jeg virkelig noe nytt! Sånt har jo lett for å gå hus forbi en ateist. Mannakorn, altså.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

