Publisert av: maerris | desember 1, 2008

Kesam, kesam, lukk deg opp…

Jeg føler ofte behov for å dele menneskeheten opp i kategorier og sette folk i bås. Som odelsjente fra gård med dyr synes jeg en velholdt bås er både trygt og koselig, og som forsker mener jeg kategorier er helt nødvendig når man skal forholde seg til mennesker (!!!…)

Dagens kategorier er:
1) De som har smakt kesam
2) De som ikke har smakt kesam

Dette underdeles videre slik:
1a) Du har smakt kesam, elsker det og bruker det ofte.

Du er gjerne kvinne, er enten lett overvektig eller bare innbilt fet, er redd for å legge på deg, men glad i mat, leser kulørt ukepresse inneholdene oppskrifter av og til, og kommer der over slikt som «5 enkle, velsmakende retter med kesam». Så lager du enkle, velsmakende, kalorifattige retter med kesam, føler deg strammere i skinka umiddelbart etter første munnfull og føler det som din oppgve å misjonere for kesamhedningene, dvs kategori 2).

1b) Du har smakt kesam, men er prinsippielt imot.

Du er gjerne mann med sans for kjøtt, øl og fløte, og vil helst spise og drikke det. Du er ikke så opptatt av vekt og helse at du gidder å ofre fettsmak, og stangselleri blir du fysisk uvel av. Hvis maten inneholder kesam rynker du på nesa før du har smakt, for fillern, for du er jo ikke homo heller. Din mor gikk kanskje på Grethe Roede tidlig på åttitallet og da fikk du den driten de kaller cottage cheese i matpakka, og det resulterte i at gutta i klassen mobbet deg systematisk og du utviklet kviser.

1c) Du har smakt kesam, men vet det ikke.

Du er akkurat slik som kategori 1b men du bor sammen med en listig kvinne som lager mat med kesam, men sletter alle fysiske spor (dvs resirkulerer begeret i en fei) og holder klokelig kjeft om ingrediensene. Derfor er du sunnere og lykkeligere enn 1b.

2a) Du har ikke smakt kesam og akter ikke å gjøre det.

Du er også som 1b, men du bor sammen med 2b eller 1a. I sistnevnte tilfelle er du herskesyk, manipulerende og ganske barnslig.

2b) Du har ikke smakt kesam, men har tenkt å prøve det.

Du er en opplyst kvinne som bare mangler tid til å prøve ut impulsene du får. Deg er det håp for!

2c) Du har ikke smakt kesam og vet ikke at det finnes.

Du er enten kvinne eller mann, spiser grandis mer enn en gang i uka, bruker ketchup på speilegg og inntar måltidene foran TV 75 % av tida. Du kan blande kesam med dippulveret fra Maarud, siden det utgjør 10 % av næringsgrunnlaget ditt, blir du nå 10 % sunnere i ett knips.

bilde-421

Dette innlegget er i sin helhet dedisert til min venninne Margrete, som befant seg i kategori 1a lenge før meg, som kom på ordspillet i overskriften, og som er en listig kvinne.

Responses

  1. Kjære vene, jeg skulle skrevet til deg i uker og måneder (ja, faktisk, det er to måneder siden vi gikk om bord på toget) og takket for nok et utrolig trivelig opphold i Øyjorden. Men her er jo bloggen din, og jeg lar det bli med en kommentar. Og som yrkesskadd korrekturleser kan jeg ikke unnlate å gjøre deg oppmerksom på at det du mener å si i siste setning, er dedisert, ikke dedikert. Unnskyld. Og jeg lover snarlig skikkelig korrespondanse. Og takk for meg.

  2. Tusen takk! Om enn ordblind er jeg latinglad. Og jeg burde husket på at dedisere sikkert kommer av de (til) dicere (si), altså stile/si/rette noe til noen. C på latin kan jo uttales både s og k, men foran e pleier den å uttales s (i motsetning til foran a, o og u (gjenfinnes på norsk i kanser, kommune og kummulusskyer)). Jeg retter det opp, sporenstreks!

  3. Så enestående med denne flotte reklamen for kesam! Unner jo alle å ta dette flotte produktet i bruk;) Veldig stolt av å ha dette innlegget dedisert meg! For dere som ikke vet hva kesam er så er det altså en ost, heter og kvarg etter gammalt. Et enestående produkt som kan brukes til ALT! Poteten har ikke halvparten så mange bruksområder. Bruk det til bakst istedet for smør, salater istedet for rømme eller majones. Blir minst like godt, men man sparer en del kalorier på en enkel måte. Og det er jo greit, selv om man absolutt ikke skal være noen fan av alskens lettprodukter! På et punkt er jeg uenig med deg, Marianne. Hollidaydippen blir virkelig ikke det samme med kesam. Nei, da må det rømme til. Lettrømme. Har en venninne som bruker kesam i dippen, og da rister jeg litt på hodet for meg selv og tenker; hjelpes for en helsefrik.
    Les også: Tine sitt lille hefte med det treffende navnet «Kesam»!

  4. Det aner meg at du er en 1a med gode resirkuleringsevner og at du bor sammen med en 1c 😉 Min favoritt er en enkel klassiker: jordbær med vaniljekesam…mmmm…mye bedre enn med fløte!

  5. Hahaha, ja dette innlegget MÅTTE jo komme! 😉 Kva kategori er eg i mon tru..? Hmmm, eg kjenner godt til kesam og har smakt det – men bruker det ikkje like aktivt som dykk… Er eg ein tvilar det ennå er håp for..? Kesam-mafiaen har jo predikert sitt evangelium støtt og stadig på jentekontoret, hehe..!
    Eg har innbilt meg at «Kesam, kesam..» var noko eg egla dykk med ein gong lovprisinga av kesam antok nye høgder på kontoret, men eg huskar nok feil! Eg har det nemleg med å projisere ting over på meg sjølv (berre spør Ingeborg) – det er sikkert ein diagnose for dette dersom du spør psykologen i huset, Mærris..! 🙂
    Artig innlegg iallfall, Mærris – og veldig fint bilde av dokke to!!

  6. Berre spør Ingeborg?? Kvaslags! ja, her er det godt eg følger med! Det er ikkje du som har det med det IC, det var jo Bjørghild det veit du, hehe.. Javel, eg har kanskje nemnd på det, og ja, det hender. I de beste familier! (kor kom det frå forresten?) (jo, det var NRKs første såpeserie!)

    Når det gjeld kesam! Kva kategori er eg i når eg trudde det var snakk om kefir, og leita febrilsk etter alternativet – heilt til biletet dukka opp – om at Ja, du har smakt det fordi det er tyrkisk og har kjempekult cover, og du har veldig lyst å like det, men liker det egentlig ikkje noko særlig, du må i alle fall spyle ned minst halvparten av innholdet til slutt…
    Og når det Gjeld kesam! Eg trur eg må vere enten 1C, 2B eller 2C. Er er 2C?? Kanskje eg er ein mann? Er kesam liknande creme fraiche? Håper ikkje kesam-mafiaen kjem og tar meg! Kanskje eg nå er oppgradert til ein 2B m/nye impulser?
    Bra konsept på innlegget! Dette kan utvidast, og bli til eit stort tre!
    Helsing mr. Kefir.

  7. Hahaha, Ingeborg – er det ikkje slik at du har eit litt problematisk forhold til mange melkeprodukter etter at du hadde sommarjobb som hjemmehjelp og måtte rydde ut av kjøleskapet til mange som hadde latt desse produktene godgjere seg i kjøleskapet vel lenge…?! 😀
    Du har jo ellers klart å lære deg å like dei snodigaste ting, så kvifor ikkje prøve deg på kesam også..?! Til uinnvidde: Ingeborg er blant dei som leitar seg gjennom einkvar meny for å finne det raraste/særaste og gjerne mest eksotiske på menyen – ho er ikkje blant dei som kjører safe og bestiller club sandwich, nei..! 😀

  8. Jo, det stemmer du! Brekkte meg mang ein gong då ja. Der melkeprodukta var i ekstrem overvekt kan du sei at eg heller ikkje la skjul på det, av umulighet! Hugsar ikkje om kesam var blant desse produkta. Det gjekk mest i meierismør, surmjilk, sviskeyughurt og seterrømme.
    Kva er club sandwich? 😉

  9. Hehehe, ja der ser dokke; Ingeborg er ikkje den som kjører safe..

    Carrie og Samantha på togtur:
    – What’s safe to order..?
    – The Club Sandwich.

  10. […] Så over til takketest nr 2. Forrige gong eg plugga takka i stikkontakten røykla eg heile nabolaget. I dag gjekk eg forsiktigare fram og resultatet vart upåklageleg. Målet er sjølvsagt kråtakaker og flatbrød, men på vegen dit øver eg meg med litt enklare saker. I dag vart det kesampletter som det heiter i oppskrifta. Eit litt vel høgtideleg navn syns eg, ”lappekaker med kesam i” syns eg er betre. Oppskrifta finn du her.  Og hvis du vil få deg ein god kesamlatter kan du lese denne bloggen. […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

