Publisert av: maerris | januar 21, 2009

Om sosialdemokratiet, kropp og folkehelse

Jeg synes ikke akkurat at Bergen Kommune framstår som noe sjarmtroll. Han har imidlertid noen positive sider, om enn Han er gammel, mer enn middels treg, og meteorologisk sett lite begunstiget. På noen områder er Han overraskende raus, den gamle Gnier. Jeg blir mo i knærne når jeg tenker på at Kommunen har gitt meg en svømmehall i nærheten av der jeg bor. Det ser jeg på som en kjærlighetserklæring.

Jeg føler meg aldri så ett med Ham, Kommunen, og alle Hans barn, og hele det norske sosialdemokrati, som når jeg går i svømmehallen. Vi må alle kle av oss, og vaske kroppene våre med såpe på de steder Kommunen har angitt med røde sirkler på plansjen over en fyrstikklignende, kjønnsløs person. 

I svømmehallen er det gamle damer som beveger seg helt utrolig sakte, både i avkledningsprosessen og i bassenget. Det er kvikke unge jenter som alltid opptrer i tospann.  Man ser småbarnsmoren som ikke har hatt tid til å kjøpe ny badedrakt på ti år og er desperat etter egen tid, og der er karrierekvinnen som drev aktivt med svømming i ungdommen. En er kneoperert, en annen har Downs syndrom. Man ser hårplantasjer som likner forgjøslede plener i mai i kontrast mot de intimfriserte. Tynn og tykk, ung og gammel; alle bader i det samme vannet.

Kommunen gir meg

  •      Fint, gammeldags klippekort som får stjerneformede bitt av ei lita tang hver gang jeg er innom
  •      Kommunalt ansatte badevakter (med shorts, addidastøfler og hvite sokker) som passer på meg
  •      Varmt vann i dusjen; og heit badstu
  •      25 meter vann jeg kan bevege muskler i
  •      Realitetsorientering i forhold til hvordan vanlige folk ser ut
  •      En sterk og god følelse av samhold

Alt dette får jeg til 45 kroner gangen. Takk, Bergen Kommune. Av og til har vi det ganske bra sammen, du og jeg.

 bilde-48

Responses

  1. Også jeg har bodd i nærheten av et sånt svømmeanlegg, og det å svømme i kø etter de eldre damenes blomstrete badehetter gir en helt egen nesten meditativ ro. Trappemaskin og iPod er ikke noe for meg, men en svømmehall skulle jeg gjerne hatt i nabolaget.

  2. Jeg gleder meg også veldig over badehettene! De har jo nettop fått lagt håret ditt, og det blir bare krusete hvis de svømmer uten. Vann over hodet i svømmehallen tar de seg aldri…

  3. Flott innlegg, Mærris! 😀 Ja, dette er vel norsk sosialdemokrati og likhetstenkning på sitt beste..? Biblioteket er jo også litt i samme gate? Har du eit innlegg klart om det også?
    PS: Koseleg at nokon ting ikkje endrar seg i takt med hi-tech samfunnet, som klippekortet med stjerneforma bitt!
    PPS: Lookin’ sharp i svømmebriller, Mærris! Michael Phelps, gå og legg deg! 😉

  4. Takk IC! Ja, biblioteket er helt klart i samme gate, jeg skal helt sikkert blogge om det også!

  5. Fint bilde, med swømmebriller 😀
    Realitetsorientering er noe vi har veldig godt av, så vi ikke tar helt av!!

  6. Ha-ha, ååå, symjehallar er flott…Eg var veldig glad for at eg budde nærme sentralbadet, det hadde så fint navn òg. Viss eg badar med andre får eg som oftast latterkrampe (ved blikkontakt) akkurat der vatnet blir djupare og masse klorvatn inn i pustesystemet.
    Viss ein bader aleine får ein berre ein veldig fin følelse og synlige usynlige venner.
    Eg har også opplevd psyko-stemning i bassenget, det var ikkje så verst det heller! Du såg ganske proff ut med dei svømmebrillene, trur eg har kategorisert deg inn i mitt indre bassengbilde! 🙂

  7. Ingeborgkommentar, Yes! «Symjehall» blir jo et dikt i seg selv når du skriver det…

  8. Du vidunderlige barn – du kan få sagt det! Sånne derre hverdagsrefleksjoner liker jeg.
    Tankene går tilbake til mitt eget liv , i barndommen på 50-60 tallet hvor tospannet, Tone og jeg, tok Lambertseterbanen fra Bergkrystallen ned til Østbanen (Vognmannsgate . endeholdeplassen) hvor vi gikk opp til Torrgata bad. Stort og flott – med alle faciliteter, som dusj og badstu. Mye forskjellig å se på (nakne,voksne damekropper i badstua bla), – samtidig som vi syntes det var gøy å svømme. Små og nette var vi med bomullsbadedrakter med vippeskjørt på, fra midjen til øverst på låret. Min var rod/rosa mer blomster på.
    Nesten en gang i uken tok vi trikkn til byen. Kjøpte sikkert en eske PP-pastiller og en Sweet mint i Narvesen kiosken på trikkeholdeplassen. Måtte alltid ha no´godteri å kose oss med på byturen. Det var tider det!
    Nå må jeg gi meg – kl er 00.40. Natta!

  9. Mrs.Mærris – du er en skribent med snert – på høyt nivå!! Jeg humrer stadig over innleggene dine, og leser dem gjerne på nytt i ledige stunder!
    Syns du skulle få din egen uke med morgenkåserier på P2!
    Carry on, sister! Keep it coming!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

