Publisert av: maerris | mars 25, 2009

Til alle ammenazier i Norges land. Overivrige helsesøstre og barnepleiere, HØR HER!!

«Du vet, det e ikkje bare maten me dæn ammingen, det e kontakten. Kle ut av deg på overkroppen mæns du gir hon flaske, så får du bedre kontakt med hon»

Den ferme barnepleierens ord glemmer jeg aldri. Et bilde av min datters emosjonelle skråplan dannet seg i mitt indre. Tårene strømmet, men ikke mjølka. Jeg klarte ikke å amme, og beseglet således et uskyldig nurks triste sjebne.

I ukens nummer av  Tidsskriftt for Den norske legeforening referereres det til denne studien. Kort resyme: I Hviterussland vagte de tilfeldig ut 17000 mødre som enten fikk vanlig informasjon om amming eller utvidet informasjon om amming. Barn av mødre som fikk ekstra ammeinformasjon ble fullammet lenger. Etter 6,5 år ble både foreldrene og lærerene til barna i studien fulgt opp med spørsmål om emosjonelle symptomer, atferdsproblemer, hyperaktivitet, problemer i forhold til skolekamerater og positiv sosial ansvarsfølelse. Barna som var fullammet lengst skilte seg ikke fra barna som var ammet kortere på noen av disse punktene!! 

Amming ER fint, bra, sunt, praktisk, enkelt og naturlig. Men avgjørende for barnets sosiale egenskaper er det ikke. Takk og pris!

bilde-55

Innlegget er illustrert med et bilde av den puppen som svikta meg mest da det gjaldt, men som ikke lenger får skylda hvis min datter blir emosjonelt avstumpet og får en bokstavdiagnose. 

Responses

  1. SUPERT, Mærris!!! 😀

    Dette er viktig informasjon å få ut til det norske folk! Godt at seriøs forskning blir gjort på dette området, slik at ein snart kan få alternativ til den til nå einerådande og uimotsagte ammemafiaen her i landet.

    Som du seier: Det er flott å amme, men det går faktisk bra utan også! Det siste ein treng i ein slik sårbar situasjon er å bli påført skyldfølelse. Særleg sidan den ikkje har rot i verkelegheita!

  2. Veldig bra, Mærris!! Mange fantastiske mødre som føler seg totalt mislykkede fordi de ikke får til å amme. Og det er jo bare hårreisende, så et viktig budskap å få ut. Kanskje vi skal starte en kampanje? Vi ville vel da blitt «mammapolitiet». Hvis vi er villige til å leve resten av livet med drapstrusler og hetsing.. Står i magasinet i Aftenposten denne helgen om hvordan det går med folk som mener noe annet en det som er politisk korrekt her i landet. Anniken Strømøy hadde bl.a skrevet en kronikk om at «barn er ikke alt», og fikk så ørene flagret, selvsagt. Nei, vi må da jammen være litt mer nyanserte enn som så!

  3. Amming utføres av hormonherja nybakte mødre, angår nasjonaløkonomien og folkehelsa, er umulig å kjøre etisk forsvarlige randomiserte studier på, er uendelig naturlig og lettvint, er uendelig krevende og kronglete. Ikke så rart at det er et minefelt.

    Men du burde forresten – særriøst – blitt ammehjelper, altså.

  4. Takk for kommentarer!

    Emmi Margrete, hvis det å bringe fornuft inn i ammedebatten er politisk ukorrekt, vil jeg gjerne få det stempelet!!

    Korrekturleseren, du har rett i at det er umulig å kjøre forsvarlige randomiserte studier på amming. Denne var på en måte randomisert til vanlig ammeinfo og naziammeinfo, og utkomme var likt i de to gruppene, selv om sistnevnte ble ammet lenger. Mine kjepphester som ammehjelper (jeg er svært usikker på om de ville tatt meg inn) ville vært å amme det man klarer og supplere med flaske UTEN DÅRLIG SAMVITTIGHET. Nevte studie støtter gir moralsk støtte til har gitt barnet bryst, men som av ulike årsaker ikke fikk FULLAMMET like lenge som ammehjelpen vil… Jeg har vurdert å bli amehjelper faktisk…

  5. Klart de vil ha deg! Og du blir supernyttig! Den jevne ammehjelper er nok klar over problematikken, på bloggen «Fulle mugger» skriver en av dem bl.a. om det å respektere andres valg om å avslutte amming: «Vi ammehjelpere regner sikkert med at de som henvender seg til oss ønsker å få til ammingen. Kanskje vi bør legge inn et kontrollspørsmål av og til: Ønsker du virkelig å fortsette ammingen?» Jeg tror ufullstendig, skeiv og ufordøyd ammeinfo, kombinert med frykten enkelte i helsevesenet har for å begå unnlatelsessynder, har skylda for mange dårlige ammeopplevelser.

  6. Du er forresten ammehjelper og supernyttig allerede – budskap som det du deler i bloggen, er det kjempeviktig å få spredd!

  7. Hør, hør.

  8. Flere burde ha et slikt syn på dette. Er STORT ammepress, og det er mange som rett og slett ikke kan amme av forskjellige grunner.
    Da jeg selv begynte å slite med ammingen fant jeg frem til «Flaskeposten.org», som nå har gitt ut bok om flaskemating.
    Helsesøstre rundt om hadde ingen info å gi til en uvitende nybakt 1. gangsmamma om den slags.

    Amming er nok det beste, MEN:
    Godt å se at ikke alle ser like negativt på MME og flaskemating.

  9. Hei. Ble skremt av opplevelsen din. Sikkert ikke vondt ment av barnepleieren, men veldig klønete…
    Det er mye amme press. Er selv helsesøster og har ofte samtaler med nybakte mødre som forteller at det oppleves stressende at bestemødre (som gjerne ikke har ammet selv), fedre (faktisk) og venninner..maser om ammingen, og da er det selvfølgelig helt forferdelig at helsesøstera (jordmora og barnepleieren) skal legge stein til byrde med å komme med klønete råd og presse på… Blir litt flau av å være helsesøster jeg..
    Mandatet som helsesøster er i første omgang å tilrettelegge og veilede i forhold til amming, ikke presse mødre til å amme eller gi masse «gode» råd som ikke har blitt etterspurt. Vi skal også respektere (selvfølgelig) at noen ikke vil amme eller ikke orker å prøve mere. Det viktigste i forhold til veiledning er jo å finne ut hva den som blir veiledet ønsker.
    Det finnes gode brosjyrer om både amming og flaskemat (Ernæring for barn under 1 år heter den) som SKAL være tilgjengelig på helsestasjonen om noen ønsker det. Anbefaler alltid «flaskeposten» til de som ønsker å gi flaske. Mye bra informasjon der.

    Godt samspill og tilknytning dreier seg ikke nødvendigvis om amming. Amming og flaskemating gir gode situasjoner for å ha en kosestund med barnet, men all kos og kontakt er vel ikke koblet opp mot mating. Forskning påpeker at det er KVALITETEN av samspillet mellom omsorgspersonen og barnet, som er viktig.
    Når amming fungerer er det en ganske lettvindt måte å gi mat på, men jeg har ingen tro på at flaskebarn lider noen nød verken ernæringsmessig eller emosjonelt i forhold til barn som blir ammet.

    • Takk for svar, Helsesøstra! Du høres ut som en avbalansert og god helsesøster som støtter både ammende og flaskematende!

      Jeg har nå opplevd både å måtte gi meg med amminga etter tre måneders alder og å amme i 14 måneder. At jeg lykkes den siste gangen tror jeg at jeg må ta æren for helt selv. Det skyldtes at jeg hadde erfaring fra forrige gang, men først og fremst at jeg visste at det egentlig ikke var så farlig. Når fallhøyden ikke var så stor, var det lettere for meg å få det til. Dessuten mener jeg helt ærlig og oppriktig at det eneste argumentet som er relevant i forhold til amming er at det er det mest praktiske. Alt annet som har med sunnhet, helse og kontakt å gjøre vet sikkert 90 % av mødrene fra før, og akkurat denne informasjonen gjør det så fillerns vanskelig å slappe av å få det til. For meg var motivasjonen at det var sinnsykt mye mer behagelig å amme om natta enn å fikle med MME, og det tror jeg var hovedgrunnen til at jeg fikk det til. Jeg ammet så mye jeg klarte, det vil si etter 2 uker bare 1-2 ganger i døgnet, håndmelket meg (mens jeg så på Sex and the City….) noen ganger og gav 1-2 ganger MME i døgnet. Etter 4 måneder fullammet jeg uten problemer. Slik funket det for meg, uten press!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

