Publisert av: maerris | april 12, 2009

Bergen-Barcelona

Fra høsten skal familien Mrs Mærris tilbringe ett år i Barcelona. Praktisk talt på stranda, like ved det berømte Hospital del Mar (kulisse i Pedro Almodovars film `Alt om min mor´), ligger det et forskningssenter som jeg skal jobbe ved. Flaks.

Mr og Mrs Mærris har vært på rekognosering i den katalanske hovedstaden for å forberede oppholdet. Å komme tilbake til trauste, regntunge Bergen var litt som å våkne opp fra en god drøm. Akkurat nå virker Bergen liten, kald, kjedelig kjent og ensartet.

Det er massevis av forskjeller mellom Bergen og Barcelona.  De fleste forskjellene er det helt umulig å gjøre noe med, så dem gidder jeg ikke nevne. Jeg vil heller skrive om to småting som vi etter min mening med fordel kan innføre her i Norge. 

1. Det er mulig å kjøpe høner i Spania. Gode, gamle, døde høner. For noen år siden solgte de frosne høner til 15 kr stykket på Rema, men jeg tror det har slutta med det. Nå skal alle ha kylligbryst hele tiden, og tenker ikke på hva slags herlig spise man kan trylle fram av noen høneskrog som har godgjort seg i gryta noen timer. 

2. De nyter kaffen i Spania. Norge har vært den svarte, sure, men relativt milde kokekaffens høyborg inntil baristaene for ca et tiår siden begynte å vinne territorium også her. På cafeer i Norge ser man mange, særlig unge kvinner, med halvlitersglass fylt med lunken kaffe latte. Kanskje fordi de ikke vil legge på seg, har de ikke sukker i. Logikken her er ikke åpenbar, da mengder med helmjølk slett ikke er slankekost. Når en først er der og drikker mengder med lunken helmjølk kan en vel like gjerne piske opp stemningen ytterligere med en klype sukker? Jeg foretrekker imidlertid den spanske varianten. Cafe amb llet (katalansk) er espressokaffe med melk i en vanlig kaffekopp, og man får den utlevert i følge med to store sukkerposer. Den søte, sterke kaffen med akkurat passe mjølkemengde sitter som ei kule, smaker  deilig og virker oppkvikkende i 1-2 timer.

 

dsc00207

Responses

  1. Blir ikke det samme uten deg på kontoret til høsten, Mærris. Hel kylling skal jeg derimot klare meg godt uten, men nå er ikke jeg kokk på ditt nivå, og kyllingbein blir bare i veien, ikke til nytte for min del. Kyllingfilet og kaffe latte med lettmelk og uten sukker (fordi jeg liker det slik, ikke i slankeøyemed), det kan jeg derimot like. Stemplet; traust og norsk.. Sånn man blir når feriemålene kun er Tønsberg og Tysnes, kanskje??

  2. Barcelona blir nok fantastisk, heldig heldig Mærris 🙂 Og ja til kaffe med masse sukker, i Italia sier de at kaffen skal være «Nero come la notte, dolce come l’amore, caldo come l’inferno» som rett og slett betyr svart som natten, søt som kjærligheten og varm som helvete. Og det er jeg helt enig med dem i 😀

  3. Jeg registrerer forskjellig smak både når det gjelder fjærkre og kaffe. Det er ingen fasit på dette, men det er klart, du og jeg, Ane, har jo 40 og 60 millioner mennesker fra henholdsvis Spania og Italia i ryggen når det gjelder dette…. Sikre kilder forteller forresten at i Norheimsund betyr dobbel kaffe latte også dobbel melkemengde, man får altså en liten bøtte å drikke stasen av!!

  4. Det er rett og slett FABULOUS at du skal til Barcelona – det unner eg deg av heile mitt hjerte!! 😀 Sjølv om du unekteleg vil bli savna på kontoret… Det har ikkje heilt gått opp for meg at du faktisk skal reise, sidan eg sjølv har vore vekkreist under heile planleggingsfasen. Eg har lyst til å komme og besøke deg, og då skal eg lære meg Amigos para siempre (?) (OL Barcelona 92 songen) skikkeleg! 😉

    Huskar forøvrig at me ofte hadde høns til middag heime i Vikedal då eg var yngre – det var veldig godt! Sidan det var litt vanskeleg for oss ungane å ete av beina, pleide me å bruke saks og klippe kjøttet av beina. Eg har fortsatt eit arr på tommelen etter at eg eingong klipte ein snei av fingeren også.. 🙂

  5. Velkommen til Barcelona, amiga!!! Friends for life, not just for the summer or the spring….!!!

    Veldig gøy med hønsehistorie!

  6. Hei – dette syns jeg var litt morsomt jeg
    – for det er førte gang jeg er innom deg i dag OG jeg bor i Barcelona – eller rettere sagt litt utenfor!
    Det er vel ikke akkurat nordmenn du er ute etter når du skal være her nede et år kanskje, men vi arangerer norske jentemiddager hvis du skulle ha lyst – hvis det er noe annet du lurer på har du fantstiske Margrethe på konsulatet og så kan du henvende deg til meg hvis det skulle være noe!!!
    ellers heter det Cafè amb llet på katalansk da – uten å ville virke for belærelig ( jeg har bodd her i 13 år og snakker ikke katalansk, selv om jeg tok utdannelsen min på en veldig katalansk skole, så det er ikke det og) katalansk er et veldig vanskelig skriftspråk – finner ikke ut logikken i det jeg!!
    Så velkommen til vidundelige Catalunya skal du være!!!

  7. Tusen takk, Josefin! Dette var gøy! Jeg har ingen venner i Barcelona, og norske jentemiddager høres svært fristende ut!! Jeg er dessuten bare glad for å få rettskrivingskorreksjon, selv om jeg ikke har ambisjoner om å lære meg katalansk!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

