Publisert av: maerris | juli 16, 2009

Allsang «på grensen»??

Mrs Maerris er gift med en psykolog. Psykologer legger av og til annen mening i ord og uttrykk enn oss ikke-psykologer. For meg er «grense» det samme som en fysisk skillelinje, for eksempel den mellom Norge og Sverige.

For psykologer er «grense» noe abstrakt, men svært viktig, en slags avklaring av jeget. Å sette grenser for seg selv og andre helt essensielt i psykologien. Uten slike mentale gjerder er man fortapt. «Grenseløs» er et negativt ladet ord som beskriver en invaderende og framfus person som trenger terapi og selvrefleksjon. Min mann psykologen synes for eksempel det er helt vanvittig at organisasjonen «Médicins sans Frontières» er oversatt til Norsk med «Leger uten grenser» og ser for seg helt ville leger som turer fram, bedøver, medisinerer og opererer på en slags idealismens speed – helt grenseløst.

Jeg har ikke sett programmet, men jeg vet det finnes.  «Allsang på grensen» ledes dessuten av hun derre aldeles skjønne, smilende, romantiske og søte Katrine Moholt. Jeg kan nok geografi til å forstå at de mener «Allsang på landegrensen (til Sverige)» siden programmet er tatt opp i Halden, men allikevel assosierer jeg som om «grense» her er brukt i  betydningen «moralsk grenseland», «på kanten», «nesten over streken».

Jeg innbiller meg at de synger sanger som «Drita full før Drøbaksundet», «Dra til Helvete», hele diskografien til Luksus Leverpostei og slagere fra Haburgs Reperbahn. Men det ville jo aldri hun derre aldeles skjønne Katrine Moholt funnet på. Men kanskje Tommy Steine….

Responses

  1. Haha, gøyal lesning! 😀 Eller kva med «Kjærlighet uten grenser» – radioprogrammet med Siv Stubsveen på P4 for eindel år tilbake (eller kva veit eg, kanskje det går ennå?)… Grenselaus kjærleik er vel heller ikkje noko din mann psykologen kan anbefale?? Då likte eg betre P3-parodien «Kjærlighet innenfor rimelighetens grenser»! 😉

  2. heeei du – skulle ikke du flytte til Barcelona???

    • Jo, og nå er jeg her både fysisk og på nett!!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

