Publisert av: maerris | september 19, 2009

Barcelona en bicicleta!

Mor Mærris kommer seg ut av huset fordi om den andre voksenpersonen i husstanden er bortreist i helga. Med en unge på bagasjebæreren, en i Ergo baby carrier på ryggen og tenåringen på den sammenleggbare sykkelen bak, suste vi av sted langs strandpromenaden til Diagnoal Mar, videre oppover Avinguida Diagonal til Passeig de Gracia og hjem igjen. Det fungerte veldig fint! Det er sikkert fullstendig ulovlig med tre på en sykkel i Norge, men politiet her bryr seg ikke. Jeg kom ikke på å være redd for at de skulle snakke til meg en gang da jeg stoppet på rødt lys i sykkelfeltet ved siden av en politibil, jeg som vanligvis er stappa full av autoritetsangst. I Nederland sykler de gjerne med tre unger på en sykkel, og dette er en skikkelig Hollender, så den tåler det.

Sykkel er definitivt den rette måten å forflytte seg på i denne byen. Det er raskest, billigst, sunnest og vakrest.  Jeg synes alltid at det er best å sykle, men her er både medborgere, politikere og byplanleggere enige med meg.

I Bergen er syklister en pariakaste som beveger seg med livet som innsats. Det at vi sparer miljøet for støy og utslipp, ikke tar opp unødig plass på trafikerte veier og går foran som gode eksempler for våre barn når det gjelder bevegelse blir ikke verdsatt i form av tilrettelegging. Jeg bærer heldigvis bare kosmetiske men i form av arr etter tiden som syklist i Bergen.

I Barcelona er det sykkelbaner, rødt, gult og grønt lys for syklister og kart med sykkelbanene inntegnet. Når jeg kommer tilbake til Bergen skal jeg piske opp stemningen, skrive leserinnlegg, gå i tog, protestere og KREVE bedre kår for syklistene! Jeg lover! I mellomtiden skal jeg kose meg på Den Flyvende Hollender, samle inspirasjon, argumenter og ideer til kampen jeg skal kjempe mot Bergen Kommune.

DSC00851

Responses

  1. Så når er du tilbake i Bergen? Mange ser nok fram til litt sykkelaktivisme der!

    • Om et år er jeg tilbake i Bergen, og da skal jeg argumentere, kverulere, protestere og provosere for syklistene i Bergen! Jeg regner med at du er med på laget?

  2. Kjære, kjære deg, ta det ikke ille opp, men: Du må ikke sykle med A (eller noen andre) på ryggen. Ta det fra en som har utallige baby-på-ryggen-timer og dertil har bodd i Nederland. Skaff heller et sånt sete som du fester foran styret (også skummelt, men marginalt mindre enn ryggsekkvarianten) eller en sykkelhenger (mye mindre stilig å se på, men relativt trygt). Samme hvor godt tilrettelagt alt er, kan det finnes hull i veien, løpske skutere, fulle sjåfører … bare forestill deg å seile over styret med ham i Ergoen.

  3. Dette såg herleg ut! Og så fint ver!!! 😀
    Her i Bergen regnar det så mykje at det sto «MYE REGN!» rett over Bergen på vermeldinga igår..


Legg igjen en kommentar

Kategorier

