Publisert av: maerris | september 20, 2009

Postindustrialismens Barcelona

Bydelen vi bor i heter Poblenou (katalansk), eller Pouebo Nuevo (kastilliansk).  På slutten av attenhundretallet var dette det mest industrialiserte området i hele Katalonia, og ble derfor kalt Katalonias Manchester. Etter Francoregimet falt, har hele Barcelona utviklet og forandret seg, men Poblenou fikk sin store ansiktsløftning i forbindelse med Olympiske Leker i 1992. Hele den industrielle haven ble flyttet, de ble laget strender med tilkjørt sand av den steinete kyststripa og fabrikkene som ikke var nedlagt allerede ble flyttet annet steds. En og annen gjenværende skorstein minner om hva bydelen en gang var, men i de gamle fabrikklokalene er det nå studioleiligheter, små foretak og atelieer. Lyden av lekende barn og skravlende pensjonister har erstattet verkstedenes hamring. Noen jeg snakket med i bakgården sa at i årene etter OL var særlig sonen der vi bor, Vila Olimpica, en spøkelsesby. Det var boliger og infrastruktur her, men verken mennesker eller butikker. Etterhvert begynte folk å tenke på Poblenou som et sted man kunne bo, og husene ble bebodd. Det ble åpnet butikker og skoler. Det ble liv og lek i gater og parker. 

Vi er veldig fornøyde med å bo nettopp her. Det er stille og rolig, det er kort vei til havet og stranda, det er sentrumsnært, det er supermarked med skjømatdisk like ved og et skikkelig marked bare 9 kvartaler vekk. Oppholdet her likner ikke på noen storbyferiehelg med viel los, handling og museumsbesøk. Vi nyter parkene, arkitekturen vi sykler forbi og utsmykningen i byen – det som er tilgjengelig for oss med barn. 

 

Barn leker i flotte parker mellom høyhus og heisekraner

Barn leker i flotte parker mellom høyhus og heisekraner

Parc del Centre del Poblenou som vi besøkte i dag kan du lese om her og her. Den ble åpnet i 2008 og er tegnet av den franske arkitekten Jean Nouvel. Parken har lekehytter, klatrestativer med myk grunn under, rare planter og vakre planter, åpne plasser og buskas, basketballbane og skulpturer. Parken er flott og morsom, stilig og vakker. Den er et av eksemplene på hvor raus denne byen er med innbyggerene sine. 

Her ved middelhavet er det sommer enda, og hvis det er meldt regn ler vi og sier «pøh, kolibripiss» og legger i vei uten regntøy. Leken i parken ble avbrutt av varmt, men voldsomt bøtteregn.

 

På flukt fra regnet

På flukt fra regnet

 

 

Spanjolene søkte tilflukt under trær og i portrom og betraktet åpenbart vanntro kvartetten fra Norge som på to sykler forserte vannet hojende og skrikende av fryd. Vi ble kattevåte. 

 

Våte og fornøyde i heisen

Våte, men fornøyde i heisen

Responses

  1. Åh, middelhavet! Så fint det boligområdet høres ut. Stille og rolig er bra! Ser ut som det blir blogging så snart ingen andre voksne er i heimen, bra. Fortsett med det, fine bilder! (Kjolen, er det Missoni?)(Vi har fått øye på din mann i dag, og utelyset er på). Nyt sommeren så lenge det varer!

  2. Veldig god start på Barcelona-blogging, jeg har fin følelse av at jeg kommer til å lære like mye om Barcelona i år som jeg lærte om Boston i fjor 🙂 Misunner dere middelhavsregn!!! Forhåpentligvis får jeg Italia-år i 2012, men det virker gruelig lenge til akkurat nå…

  3. Kjære Linda, jeg eier kun ett plagg fra Missoni, og det er et skjert min søster kjempet til seg på Mega Outlet 2 timer med buss fra Milano sentrum.. Kjolen er Gentlemen take Polaroids (nå Gentlemen´s affairs) fra Twisted. Kjøpte den for 50 % for 4 år siden og jeg kunne bruke den i et helt svangerskap….

    Wow, Ane, Italia høres bra ut!

    Jeg blir forresten veldig glad for kommentarer!

  4. Kjempebra blogg Mærris! Så gøy å lese om hva dere driver med! I tillegg veldig kjekt når jeg av og til faktisk vet hvor og hva du beskriver 🙂 Det er jo en fantastisk by! Jeg har prøvd å beskrive til de andre at dere bor i et supert område av byen, men du gjør det absolutt bedre 😉 Gleder meg til du evt kommer med Gaudi-historien innblandet din datters kommentarer 😀

    Har mannen din vært i Bergen i helgen? Trodde jeg så han vandrende i dress i Skostredet på lørdag nemlig, men tenkte at jeg så syner!

    Kos dere videre, gleder meg til nye innlegg 🙂

    • Takk, Marie! Du har forresten ikke sett syner. Det var han, og han hadde nok dress, han skulle i bryllup!

  5. Interessant og flott innlegg, Mærris! 🙂
    Eg er jo OL-junkie og huskar godt OL i Barcelona i 92..! Gledar meg til å lære meir om denne byen – og har veldig lyst til å komme på besøk!

    • Vila Olimpica er stedet for OL-junkier, bare kom! Jeg kryser De frivilliges i OLs plass hver dag på vei til jobb. Flaggstengene står der, tomme. Amigas para siempre!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

