Publisert av: maerris | september 24, 2009

Boss Barcelona

Nei, jeg har ikke møtt borgermesteren, jeg har heller ikke stiftet bekjentskap med ledere for lyssky virksomhet, jeg vil skrive om nettopp boss. Bøss, eller søppel som jeg pleide å si før jeg flyttet til Bergen. Jeg er generelt ganske opptatt av boss og har et brennende ønske om å resirkulere mest mulig. Derfor skiller jeg teposens papirdeler fra dens mer organiske komponenter og kaster disse hver for seg i henholdsvis papir og organisk. Det er kanskje tvangstanker, men det er jo også miljøvennlighet. 

Barcelona kan boss. Vi kildesorterer selvfølgelig, men det beste er at bosset tømmes hver dag! Hver morgen følger ungene entusiastisk med på de tre forskjellige bilene som kommer og henter bosset. Hverdager, i helger og på helligdager kommer bossmenn og damer og rydder opp. De feier med sopelimer og spyler rundt kontainerene hvis det er drit der. 

 

Bossteateret som utspiller seg hver morgen rundt frokosttider

Bossteateret som utspiller seg hver morgen rundt frokosttider

 

 

Slik jeg forstår det, kan man sette fra seg det man ikke vil ha ved siden av bosskontainerene. Der kan man selvfølgelig også hente ting andre har satt fra seg. Vi har hentet to bokhyller, noen blomsterpotter, noen kjeler og en lekebil. Det vi ikke tar med oss inn, er borte neste morgen. Perfekt for oss og svært miljøvennlig.

Dessuten har bosselskapet en nettside hvor du kan skrive inn hvor du bor og hva du vil resirkulere, så merkes det av på kartet hvor du kan levere det. Min artige mann kommenterte at det så ut som om det eneste man ikke kunne levere inn til resirkulering var kona…

Responses

  1. Fantastisk! Vi resirkulerer jo også, men hos oss henter de plastemballasje omtrent hver åttende uke. Godt det er kaldt her, sånn at eventuelt skylleslurv ikke svir i nesa.

    • Ja ikke dant det er bra!! Hver mann og kvinne sitt bosspann og sin plastsekk liksom… Ja til felleskontainere. Det er jo ikke NØDVENDIG at bosset mørnes i husstandsspesifikke beholdere før henting…

  2. Dette høres jo utrolig bra ut! Ikke noe boss som ligger og lukter, og så bra med resirkulering. Her blir papirkontaineren full etter en uke, og så går det mange uker før de tømmer den. Så den som har skapene fulle av papirboss er meg. Kommer til å bo i en papirhaug heller enn at papiret skal gå i restbosset 😉

  3. Enig. Det er ikkje typisk norsk å vere god på søppel og resirkulering…
    Også i Boston (nokon som begynner å bli lei av mine stadige samanlikningar med Boston…?) var det betre enn her heime. Bosset blei ikkje tømt kvar dag, men kvar veke blei både restavfall, papir/papp og plast/metall/glass henta. Me har også smekkfull papircontainer nå, Marte – ellers kunne du fått lånt litt plass! 🙂

  4. PS: Mærris, kan du ikkje få ei sånn «Siste kommentarar» liste i margen til høgre på bloggen, slik at me kan sjå om det er komt nye kommentarar utan å gjennomsøke alle innlegga med lys og lykte…?!

    • Nå er siste kommentarer på plass, takk for tipset! Da jeg begynte å blogge tenkte jeg ikke å at det skulle bli noen problem…

  5. IC, bruker du ikke «mine kommentarer»-funksjonen på wordpress? Der kan du følge kommentarer på alle wordpressblogger der du selv har kommentert. Da trenger du hverken lys eller lykt 😉

    • Dere er begge lure og smarte!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

