Publisert av: maerris | september 27, 2009

Barcelonas store fest – La Merce

La Merce er Barcelonas største og mest vikige fest. Festival heter det kanskje, men jeg får assosiasjoner til konsertbaserte, regnværsorienterte musikkmaraton når jeg hører ordet festival. La Merce er mer enn musikk og har selvfølgelig ingenting med regnvær å gjøre.

La Merce (24. september) har vært offisiell høytidsdag i Katalonia siden 1871, men det å feire La Merce, La Virgen de la Merced, eller den Nådige Guds Mor, har katolikkene gjort lenge, sikkert siden 300 tallet da de begynte å være katolikker. Det tok imidlertid av med Nådigfruen i Spania i det trettende århundre, da hun viste seg for kjøpmannen Pedro Nolasco i et syn om natten. Den iberiske halvøy var dominert av muslimer, og den Nådige Guds mor bad Pedro Nolasco innstendig om å vie sitt liv til å arbeide for frigivelsen av kristne i muslimsk fangenskap. Slik ble den Nådige Frues Orden grunnlagt.  Pedro Nolasco ble kanonisert selv og har sin egen festdag, men i september er det hæla i taket for La Virgen de la Merced.

Feiringen skjer med  gigantparade, bygging av menneskelige tårn, djevelsk ildløp (correfoc), maratonløp, fyrverkeri, tyrefekting, musikk, viel los i parkene og en dag fri fra jobb. Alt av festivitas mellom gigantparaden og den hyggelige avrundingen av høytiden i parken ble for Mrs Mærris og deler av familien borte i akutt magasjau. Det var jo dumt, men følelsen av å bli frisk igjen etter skikkelig spysjuke er  bortimot uslåelig, så jeg koser meg med nygjenvunnet helse og sturer ikke over det jeg har gått glipp av.

Dans oppå stokker foran fontenen i Parc del la Ciutadella

Dans oppå stokker foran fontenen i Parc del la Ciutadella

Responses

  1. Ditta va kjekt å lesa, ikkje om magasjauen,men om gjennvunnen helse og ingen tårer for det du gjekk glipp av. Koste meg med mannen din på besøk. Det har regna sidan han drog, verre og verre. I dag ekstremt. Var i Ølve og kokte fårikål til mammå. I går gjekk eg i 2,5 timar for å koma dit, No er det påkking og reine klær som skal ordnast, Skal bli godt å møta deg og dåke alle. Har eg lært å blogga no ?

    • Nå har du lært å kommentere på blogginnlegg, Marta! Gleder oss til dere kommer!

  2. Magesjau kan vel også karakteriseres som djevelsk ildløp…
    Synd å høre om sykdom, men godt at dere er friske igjen! Spanjolene vet jo å lage festivitas, så håper det ikke er så lenge til neste festligheter som dere kan være med på 🙂

    • Si, hay fiestas! For å sitere min 4 år gamle datter: «Det e så mye som skjer i Barceloona. Det e så mye fint å se på. «…

  3. Nei, kuppelhau og magasjau er aldri noko bra.. Godt at det går likar no..!!! 😉

    Men festivitas i Barcelona tar nok av de lux..! 😀 Håpar det blir mykje av det framover! Virkar som om det er hakket meir schwung over dei religiøse høgtidene i Sør-Europa, gitt!
    Stilig bilde, men unnskyld meg; det er vel tøydokker me ser på toppen av stokkane..?! Begynte å lure då eg leste om bygging av menneskelege tårn… Om det var nokon galningar som hadde tatt styltesporten eit steg vidare…

  4. Det er så artig at du skriver masse her, forresten! Nå må jeg jo ta en titt omtrent daglig (eller vel så det). Jeg har hatt et alvorlig forsett om å få sendt saker og ting i posten i god tid før førstkommende onsdag, men nå, med postfristen passert for flere dager siden, konferansedeltakende mann-som-låner-bort-en-dag-av-pappapermen og febril sønn-som-ikke-kan-gå-i-barnehagen, må jeg vel bare innse at det ikke blir noe av. Så det blir altså virtuelle gratulasjoner herfra. Men ennå er det tre måneder til jul, det kan jo gå bedre da …

  5. Hjælp – plutselig var det vist lenge siden jeg har vært å tittet her inne hos deg og jeg som trodde jeg gjorde det ofte….
    jeg har begynt øverst og lest meg nedover og har hatt lyst til å skrive noe til et hvert innlegg gode som de har vært alle sammen – men da jeg kom til hvordan skolestart har begynt , ja da lo jeg så jeg grein!!!!
    Nei du – nå må vi få i stand en jentemiddag – det er flere av oss som ler sammen med deg på ting vi syns er logiske og som ikke er det HER, men vi har også i tilegg som regel en spansk mann å sammenligne også – det blir det mange festlige komentarer av OG det er godt å få ledd av det og finne ut at den man har hjemme IKKE er den værste i norsk standar!!!
    du – ellers har jeg klipt vekk en alt for lang komentar her inne – hvis du vil kan du godt skrive til josefinhaga@hotmail.com så skal jeg legge deg til maile lista vår og så skal jeg prøve å bruke deg som et sprak i rævo og få igang en jentemiddag


Legg igjen en kommentar

Kategorier

