Publisert av: maerris | september 29, 2009

Mikke Mus og kenguru

Hva har Mikke Mus til felles med en kenguru? Veldig lite, bortsett fra at begge disse ordene har fått nytt innhold for meg den siste tiden. Akkurat nå er jeg veldig frustrert over, men også fasinert av, nyansene i språkene jeg forholder meg til. (Jeg snakker norsk hjemme, gramatikalsk utradisjonell og  ordfattig kastilliansk med kollegaene,  helt grei engelsk med veilederen min, litt smårusten tysk med noen foreldre på skolen, mens all informasjon fra skolen sendes ut på katalansk. Katalansk forstår jeg nesten ingenting av, så jeg tar brevene med på jobb for oversettelse…)

På tysk kan man si «Micky Maus» til høretelefoner eller øreklokker. Slik ser det jo ut! Det er morsommere å assosiere veiarbeidere, fabrikkansatte, bønder og maskinoperatører med vår venn tegneseriefiguren enn personer med behov av hørselsvern. (Vi har forresten kjøpt to sett trådløse Mikke mus som ungene bruker når de ser på Albert Åberg, Elias, Cars og andre for oss etterhvert enerverende filmer de aldri blir lei av…)

I Spania heter barnevakt kenguru (canguro). Det å sitte i lomma på en kenguru må være dødskult, veldig trygt og kjempemorsomt, mens å være barn i nærheten av en vakt høres kjipt ut. Og tenk på de stakkars babyene i engelskspråklige land, de sitter man på…

Jeg har innført både mikke mus og kenguru i sine nye betydninger i mitt norske vokabular og oppfordrer alle til å gjøre det samme!

Responses

  1. Fus til å si at du har et deilig multikulturelt, kreativt prosjekt på gang!

    • Fus er dessuten også et deilig ord!

  2. BON ANIVERSARI! 😀
    Gratulerer så masse med dagen, Mærris
    – helsingar fra oss på kontoret!

    • Tusen takk, kontoret! Dere hadde fått kake om jeg hadde vært der!!!

  3. Mikke mus og kenguru er herved adoptert. Og gratulerer så mye med dagen! 🙂
    *tar på meg mikke mus for å høre videre på harry potter-lydboken*

    • Yes, TG! Og takk!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

