Publisert av: maerris | oktober 1, 2009

Høsten som aldri kom

Jeg vil gjerne, helt uten skadefryd, få lov å få rapportere om været. Jeg forstår av direkte kommunikasjon med venner i Bergen, og det daglige værvarselet på min reisende Mac (som beretter om temperaturdifferanser på 10-15 grader), at det er pissevær hjemme. Målet med denne bloggposten er verken å framkalle misunnelse eller misnøye hos venner og familie i gamlelandet, men å formidle oppriktig takknemlighet over det jeg får oppleve rent meteorologisk her i Syden.

I 6 uker har vi hatt godvær man måtte oppholde seg omtrendt 3 år i Bergen for å få se. Ungene går til skolen i shorts og T-skjorte, jeg går på jobb i skjørt og singlet, UTEN ullcardigan i sekken. I begynnelsen av september tenkte jeg at dette er veldig rart, nå kommer høsten snart, men nå er det 1. oktober og vi har ikke sett noen tegn til den. Jeg har vent meg til å måtte vaske gatestøv av nesten bestandig sandalkledde føtter når jeg kommer inn. Regntøy og gummistøvler morkner i kjelleren. Strømpebuksene har lang ferie og ullundertøyet er på arbeidledighetstrygd.

Rambla del Poblenou (hovedgata i vår bydel) er full av liv rundt BarneTV tider. Barna går fremdeles med skolesekkene på ryggen. Familier, kjærestepar og gamle slentrer gatelangs. De er på vei til eller fra en lekeplass; eller de har rolig kurs mot for eksempel fruktbutikken. Ingen skynder seg hjem om ettermiddagen. Det ser ut som om de blir ute – på lekeplasser, på benker, i parker, på kafeer, i butikker og på hjørner – til mørket kommer.

Jeg sykler sakte gjennom gatene og tenker at jeg er svært, svært heldig. Jeg har fått et år med godt vær i gave. Jeg lagrer D-vitamin og gode minner og nyter hver varmegrad.

IMG_6534

Responses

  1. Så fantastisk! 😀 Det er berre til å nyte det i fulle drag så lenge det varer. Idag er det kaldt og fint ver her i Bergen, det var frost på Landås i dag tidleg og glatt på veg nedover til Haukeland. Men generelt har det regna og regna nærmast nonstop i det siste – så her er det verkeleg haust! Og Margrete kunne nå opplyse at det skal regne seinare idag.. Eg skulle visst ikkje tatt paraplyen ut av taskå likevel… 😉

  2. Ååååå- det høres fantastisk ut!!!!
    Her er det kaldt!!! Ungene ble kledd opp i ullundertøy, fleecedress, foret parkdress, cherrox, lue og votter i dag morges…Heldigvis har regnet tatt en liten pause i dag. Ja; vi har faktsik fått noen timer med høstsol- blir bittelitt D-vitaminer på oss også da hvis vi orker å kle på oss nok til å ta en tur ut…:-)
    I kveld blir det nok heller dårlig med liv i gatene her oppe i nord-de fleste blir nok inne og fyrer i peisen og drikker varm te eller kanskje rødvin, og ser på gullrekka på NRK…:) Ikke så aller verst akkurat det da… 😉

  3. Det høres ut som en drøm! *lukker øynene og drømmer*
    Selv fikk jeg lettere panikk da jeg mistet paraplyen min for noen dager siden. Man klarer seg jo ikke lenge uten i denne byen… Men har fått kjøpt ny og puster lettet ut, klar for neste byge. Nyt solen!

  4. Å herregud så heldig du er!! Her har jo høsten vært helt fryktelig, for å bruke et pent ord. I dag er det sol, men i morges var det frost i gresset og 2 grader. Eneste fordelen er at da kan jeg bruke ulljakken i bikerstil fra cdg. Bra det da. Men tror du det er et reelt alternativ for en nordboer å flytte permanent til Spania? Eller blir det for lite vær?! Høres utrolig deilig ut. Nyt det!

  5. Ny bloggleser her – jeg kom over bloggen din og synes det er saa mye moro aa lese! Og jeg unner bergensere all den solen dere kan faa, spesielt siden dere dro helt til Barcelona! (Selv bor jeg paa ostkysten av USA, september var fin men naa er det ganske kaldt her – men haaper paa noen fine varme oktoberdager innimellom.)

  6. Ser at mitt svar kom 2 ganger…Er jeg ikke helt vant med å skrive blogge-svar- men satser på å bli flinkere etterhvert 🙂 Snart rødvin og tv på meg nå- har allerede fyrt opp i peisen…Fortsett å NYYYYTE SOL og varme og liv i gatene Mærris 😉

  7. Takk for positiv respons, for dette kunne ha vært salt i et åpent værsår…. Jeg synes man skal unne hverandre godt vær… Jeg gleder meg for eksempel alltid over gode somre i Nordnorge, selv om jeg aldri har vært der, for jeg innbiller meg at de som oftest må ha lua på i hele juli…. Velkommen til bloggen, Irene!

  8. å – sommer været varer ikke så mye lenger nå skal du se – toppen en uke eller to – og jeg håper for din skyld ( ikke for min;-) at vi da ikke får en like ille vinter som vi hadde i fjor – for det var ille – regn og regn og atter regn (etter Jul)!!! Det er lite forskjeller – det er det som frustrerer meg her – skulle godt ha tenkt meg å kunne ha en periode med t-skjorte OG genser vær, mens jeg som regel går rett fra bare t-skjorte til å gå i ullgenserne mine. Ja, for selv om både spanjolene og nordmenn (i NOrge) syns jeg er rar – bruker jeg masse ullgensere her og fryser ræva ta meg alikevel – i fjor gikk jeg 5 mnd på kurs – av 12 kvinnfolk var jeg den eneste nordmannen og den eneste med opp til to ullgensere på meg!!!
    Så jeg klager ikke og nyter været jeg – på tirsdag skal jeg til Paris og håper på å kunne få lov til å ta på meg LITT mere klær;-)

  9. Fantastisk! Du må bare nyte i lange drag!! Er så kjekt å lese bloggen din;) Hadde håpet på å få oppleve litt Barcelonavarme i høst, men ser desverre dårlig ut. Verken penger eller tid strekker til. Føler at slike uvesentligheter ikke burde være noe hinder, men lar meg visst hindre lell. Oppgaven og leilighetssalg som tar det meste av tiden, som nå er noe begrenset av en liten, vilter frøken i hus, og at det er en liten til på vei.. Nyt solen og det kontinentale livet, vi unner dere det virkelig!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

