Publisert av: maerris | oktober 15, 2009

Mrs Mærris møter spansk helsevesen

IMG_6384Når mye brødskiver uten skorper med jordbærsyltetøy blir liggende igjen på tallerkenen, er det noe galt. Det var tanna. Den har vært halvblå og død i snart to år etter en kollisjon i barnehagen mellom en John Dere av plast og en trehjulsykkel. De to fortennene oppe møtte bakken først. Den ene gav etter for presset med en gang. Den andre har sittet fast;  død, men jevnlig røntgenovervåket. I går var den løs og vond og hindret inntak av den tidligere beskrevne maten.

Fillern og. Infeksjon, tenkte jeg, og så for meg et skadet kommende tannanlegg, smertefull trekking av dødtanna og timelang køsitting i rom stappfulle av folk med svineinfluensa.

Jeg er innvandrer og vet ingenting om hvordan noen ting fungerer her, så jeg henvendte meg ydmykt for å spørre meg for hos Legevakten, slik at jeg slapp å ringe til et eller annet offentlig feil kontor, høre på pausemusikk i mange minutter og deretter ikke forstå noenting.

Legevaktdamen var sterkere sminket enn en middelsk norsk sykepleier og hadde blonde og røde tigerstriper i håret som sikkert var middelhavsbrunt opprinnelig. Vips, der hadde hun kopiert pass og europeisk helsetrygdkort og helt uten vanskeligheter skaffet oss time hos tannlege omgående. «Hvilket av disse er etternavnet?» spurte hun og pekte på «Norge Noreg Norway» på det røde passet. Hun gikk for Norway, men det fikk jeg raskt klaret opp i.

Jeg løp de 100 metrene hjem, hentet ungen og ventet ca 5 minutter på en hyggelig, passe gammel tannlege som forstod meg, undersøkte, tok bilde og sa at alt var i orden. Den friske kommende tanna hadde bare begynt å bevege på seg, så blåtanna var litt irritert. Litt paracet mot smerter og kom tilbake hvis det er noe.

Pasienten synes det var litt rart at hun ikke fikk premie av tannlegen. Jeg betalte 2 euro for et Kinderlignende Hello Kitty egg. Ellers kostet det ingenting, og det hele gikk superfort. Så fort at jeg var fremdeles innlogget på epostkontoen da vi kom hjem.

Responses

  1. så heldige dere har vært – eller det er det jeg tror i allefall – akkurat når det gjleder tannleger har jeg lite tro på spania og med tannlege pappa hjemme i >NOrge har jeg enda en grunn til å ta meg en tur hjem!!!
    det ser ut som det blir Jentemiddag på tirsdag – henger du med???

  2. Hehe, ja me nordmenn trur jo ofte at me er ille ute viss me må oppsøke helsehjelp i andre land (godt hjulpe av skremselspropaganda fra Europeiske Reiseforsikring der dei opererer feil bein etc…) – men eg trur mange blir veldig positivt overraska! Eg måtte aldri oppsøke verken lege eller tannlege i Boston, men servicen på alle andre områder var upåklageleg og som regel betre enn heime i Norge.

    Godt å høyre at det går fint med både blåtanna og jenta! 🙂

    GOD HELG fra kontoret!! 😀 PS: Me har fått Nespresso-maskin på kontoret nå!

    • God helg tilbake til det Edle Forum! Jeg kan tenke meg at forumet kvikker seg opp og koser seg med Nespresso og Nespressos talsmann og ansikt utad. Gorge Clooney har jo bodd på hybel i Forumet lenge….

  3. Kjære deg!
    Såå godt å høre at du ble tatt vel imot – både med og uten pasienten. og at din håpefulle fikk den hjelpen hun trengte – fort og greit – på en betryggende måte. Er så glad for å høre at det ikke er no´fare med den nye tanna som er i ferd med å ville se dagens lys. Bort med kollisjonsråttenskapen fra tidligere barnehagetider. Dette skal gå bra skal du se. Ungen kommer nok til å få samme perleraden som moren og faren sin skal du se. Da vil mormora kunne si : Åh så pene tenner som hun har.
    En honnør til spansk helsevesen. Godt å høre at det funker, hvis uløkka skulle være ute når en er på besøk. Må vel ordne seg med Europeisk reisebevis før en drar.

  4. Det staves John Deere, veldig deilig å ta deg i feilstaving !!

    • Hei Utleier`n, skadefryd er den eneste sanne fryd…. Jeg gir meg selv god margin når det gjelder rettskrivning. Jeg er på grensen til ordblind, helt prisgitt retteprogrammene, og da kan slike glipper komme… Der jeg vokste opp hadde vi forresten bare røde og hvite traktorer (MF, Volvo, David Brown) og aldri grønne (John Deere, Zetor). Selv om jeg er hjernevasket til skepsis mot de grønne traktorene av min far, burde jeg kunne stave navnene deres. Takk.

  5. Hello Mærris – nå må du gi oss ein update fra Barcelona på bloggen snart! 😀
    Er ikkje all work, no fun, vel..?! Me jentene på kontoret kikkar stadig innom bloggen din – og håpar å høyre fra deg snart!
    IC 🙂

    • Hello ingacecilie, takk for snilt dytt med snuten. Jeg skal skrive, snart. Plutselig kommer det masse post og bilder, kanskje…


Legg igjen en kommentar

Kategorier

