Publisert av: maerris | desember 2, 2009

Fillerns Jul i Svingen

I et 10 x 10cm lite vindu på Macen får barna med seg Jul i Svingen, NRKs adventskalender. De pleier å juble begge to når jeg setter på NRK super, den eldste fordi hun liker det, den yngste fordi han hermer. Jul i Svingen 1. desember frambrgte imidlertid bare sår gråt.

Jeg er imot at barna får dyr tinglig drit i adventskalender. Jeg flagger dette som en miljøsak, men det har selvfølgelig littegranne med latskap gjøre også. Alle mine velorganiserte venninner som til enhver tid har rene, veloppdragne barn, postet Newsfeed på Facebook at de….pakker inn gaver… bare 14 igjen nå… den 30. november. Jeg fortet meg bort på Centre Vila og kjøpte noe smågodt. De får en bit hver dag, i purkotta mens de enda halvsover. Så våkner de med sukker i munnen og er ganske blide. Det funket helt fint inntil de så Jul i Svingen.

«Eg likar ikke dætte Jul i Svingen, for eg ser at du lurar meg. For koffår, mamma, får ikke vi pakkar i julekalenderen sånn som barna i Norge og i Svingen får????»

Jeg tok en spansk en, og sa at de ikke har adventskalender i Spania og at hun burde være glad for godteriet om morgenen (jeg kunne selvfølgelig ha smurt på med barna i Afrika og sånn, men jeg lot det være…). Jeg sjekket om jeg hadde dekning for nødløynen min ved å spørre andre foreldre som fulgte til skolen i dag. Flaks for meg, det stemmer! Hvis fireåringen legger inn flere protester mot miljøopplegget mitt tar vi en leksjon i kulturforskjeller mens vi koser oss med nettTV. Jeg vil nødig gå glipp av Odd Nordstogas «Eg vil heim til jol»….

Responses

  1. When in Rome, do as the Romans 🙂 Og skulle det røyne på kan du nok også lett overbevise størstejenta om at litt godteri i halvsøvne-ørska om morgenen er gøyere enn å åpne en tom pappkasse hver eneste dag slik som Linus får 🙂

  2. Du er flink du, Marianne! Fortsett med snopet, ikke bry deg om den fikse ideen til nrk. Snop har vi holdt på med i årevis i kalenderen her hjemme. Nå når jeg har tenåring som siste barn i hus, får hun pakkekalender med hårstrikk og sminkegreier så det holder. jaja. Håpet er at jeg da får ha mitt i fred!
    Så fin snø du har fått på siden din! Og bildet i headeren! Strålings.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

