Publisert av: maerris | desember 5, 2009

Bloggtørkefasit

Ofte opplever jeg at blank løyn rett og slett kan sprite opp hverdagen litt. Årsakene til at jeg ikke har blogget så mye i det siste er helt vanlige, men å brodere ut hypotetiske senarier er supermorsomt. Takk for festlige bidrag!

Fasiten er at vi har hatt mye besøk (som vi kan kalle meteorologiske flyktninger, tusen takk, veldig koselig!!), jeg har kommet skikkelig i gassen på jobb og livet i storbyen med barn likner lite på storbyferie med ekstra tid. Jeg har selvfølgelig IKKE blitt headhuntet til WHO, det er nok snakk om svineinfluensa (det gidder jeg verken å bekrefte eller avkrefte), og nupereller er et slags yndlingsord jeg ofte bruker uten å mene noe med det.

Men, ukulele har jeg fått meg! Min mor var på besøk, og jeg anbefalte henne å kjøpe en slik til meg til jul, siden jeg bor instrumentløst her i Barcelona. Ukulelen heter Kohala og er slett ikke noen liten gitar. Den har fire strenger som er stemt i G-E-C-A (fra oven), og det er for meg fremdeles fullstendig ulogisk, så noen tidstyv er hun ikke blitt enda. Jeg har en bok med dertil egende akkorder, så jeg tror at Kohala og jeg blir venner etter hvert.

De som tror at ukulele kjøpes i leketøysbutikker og er laget for at barn som er lei av å spille på pinner skal få plage omverdenen med toner fra 4 ustemte strenger, tar feil. Ukulele ble laget på 1880 tallet av portugisiske immigranter til Hawaii, og ukulele betyr «gaven som kom hit» på Hawaii. Ukulelens popularitet vokste for alvor etter at den var blitt brukt på «Panama Pacific International Exposition» i San Francisco i 1915. Ukulelen var både billig og lett å ta med seg, og ble ett ikoninstrument for jazzen på 1920-tallet. I 1959 spilte Marilyn Monroe ukulele i «Some like it hot», se!


Svar

  1. Hi hi, hverdagen kan bli mye mer spennende med litt løgn og fantasier 😀

    Når kommer det youtube-video med deg som spiller ukulele?

    • Da jeg fikk ukulela tenkte jeg friskt ved meg selv at nå skal jeg jammen skyte en liten snutt med photoboothen og legge ut på bloggen, men nå tenker jeg at det er best å vente litt…

  2. Hei hå nå er det jul igjen! 😀
    Eg må ta sjølvkritikk for min manglande kunnskap og innsikt i ukulelens verden! Her hadde eg mykje å lære! Ser nå fram til video på bloggen! 😉
    På bildet syns eg ukulelen minnar mistenkeleg om gitaren eg fekk til 4-årsdagen – har eit bilde av meg sjølv som nokså oppspilt og varm i toppen står oppe på stolen min og underheld gjestene med gitarspel!
    Men eg forstår jo fra di utredning at dette ikkje er snakk om nokon lekegitar..
    Julestemning med snø på bloggen! – sjølv om det vel neppe blir kvit jul i Barcelona? Ikkje noko som tyder på kvit jul her i Bergen heller – det er unaturleg mildt til å vere desember..
    Ønsker dokke ei koseleg førjulstid! 😀
    Klem fra IC

  3. Hadde du minigitar IC?! jaha!! Sjølv hadde eg jo (som du kanskje huskar) minitrekkspill! Yeah!
    Ukulele fkk seg jo dessverre ein litt irriterandes liten ripe i lakken med Espen Lind i fjor… beklager til alle Espen Lind fans. Ellers er det jo et meget kult instrument!!! Eg har litt lyst på sitar, så då kan me jo starte et aldeles nydelig band. God jul!

    • Ingeborg, jeg værer at du er irriterende flinkis i musikksmaken. Personlig har jeg ingenting imot Espen Linds «Afraid of heights», jeg synes faktisk den er fengende. Men det betyr IKKE at jeg ikke synes at Bye og Rønning har parodiert den HELT FANTASTISK. Det har de. http://www.youtube.com/watch?v=IAk4ooRMO3k. Jeg tror jeg skal lage min egen versjon av den!

  4. Eg har faktisk prøvd å stemmer min svingerfars ukulele som han har brakt til landet etter ein ferietur til Hawaii. Desverre måtte eg innsjå at det er utruleg vanskeleg å stemme dette instrumentet, sjølv med googling og diverse hjelpemiddel. Eg er heilt enig med deg i at det er ulogisk med rekkefølgen på strengene. Så, når du har laga ein instruksjonsvideo om stemming av ukulele og lagt den ut på bloggen din, og eg har stemt svigerfars ukulele, vil eg gjerne vere med i bandet du og Ingeborg skal starte.
    God Jul!

    • Vet du, sitar, ukulele x 2 og oss tre blir et alletiders superduperband. Vi skal ihvertfall spille i 40 årsdagen til IC!!!! Og i andre festlige anledninger hvor vi føler oss hjemme og velkomne. Alle tekstene skal være på nynorsk siden majoriteten av bandmedlemmene har dette som hovedmål. Det blir superdupert!

  5. Crazy! Jeg trodde jeg fikk slike migrene-glitringer i synsfeltet mitt, men så var det bare snøen som dalte på websiden din! Hahahaha. Det var en litt sprø oplevelse…


Legg igjen en kommentar

Kategorier