Publisert av: maerris | desember 14, 2009

Gi labb eller kyss på kinnet?

Når en beveger seg fra nord til sør i Europa må ta med solkrem og dessuten slutte å ta folk i hånda. Her hilses det med et kyss på hvert kinn, mann mot mann, kvinne mot kvinne og mann og kvinne.

Jeg er en svoren håndhilser. Under mine opphold i som student i Tyskland, fikk jeg virkelig sans for det. Jeg hadde mange venner fra det tidligere DDR, og de hilste hverandre når de møttes og når de gikk fra hverandre med et realt håndtrykk. De mente håndhilsinga var et av de positive aspektene ved kommunismen i DDR. Hvis en har håndhilsing som vane, slipper en å reflektere over om en kjenner personen en møter godt nok til å skulle invadere den andres intimgrense ved å gi en klem eller ikke. Jeg er ingen født klemmer og foretrekker håndtrykket, selv om det er bevist at det overfører flere bakterier enn et hilsningskyss på kinnet.

Her nede dummet jeg meg fullstendig ut da jeg møtte noen nye på joben og gav dem hånda. De stirret rart på meg, og var så slappe i håndtrykket at jeg skjønte med en gang at jeg hadde gjort noe galt. De sa at hvis man gir hånda til en fremmed oppleves en som hyperformell og veldig merkelig. Så, jeg prøver å slutte med det og jobber med  føle meg bekvem ved å kysse helt ukjente personer på kinnet. Foreløpig kysser jeg oftest lufta. Kyssinga blir sikkert naturlig og koselig etter hvert, så jeg skal ikke kritisere den.

Jeg har imilertid observert noe jeg mener er en stor mangel i hilsningsskikken i Spania. Nå har jeg til sammen tilbragt 6 netter på sykehus med sønnen min. Jeg har snakket med 2 overleger, 6 assistentleger, en bønsj medisinstudenter, kanskje 15 sykepleiere og 8 hjelpepleiere på to forskjellige avdelinger, men INGEN av dem har presentert seg med verken navn eller posisjon. Bare om lag 10 % bærer skilt med ditto opplysninger. De verken kysser eller tar i hånda, og henger ikke noen oversikt med bilde av de som jobber her i korridoren.

Skal jeg bare si ”den gamle doktordamen” og ”den lille, blide, sykepleiersken” når jeg refererer til overlegen og sykepleieren som er her mest? Det er ofte nødvendig å fortelle om hvem som har gjort og sagt hva. Jeg blir alltid redd for å gi de sanne, men lite smigrende signalement når jeg skal beskrive folk slik. ”Ja, han med den store vorta på kinnet”, ”hun tjukke med whiskeystemmen” eller ”hun som har sminket seg så mye at det ser ut som om hun er med i jakten på kjærligheten”…

Jeg synes det er riktig og viktig å presentere seg skikkelig for pasientene, både som lege, sykepleier, hjelpepleier eller blodprøvetaker eller hva som helst. Alle trenger ikke å si navnet sitt, men en bør si om en er portør eller student og ha navneskilt på seg.  Manglende hilsing og presentasjon hadde sikkert vært en sak for pasientombudet  og avisene i Norge. Avdelingen hadde fått på pukkelen så det svei for manglende oppførsel og kommunikasjonssvikt og summetonen i BA hadde fått illsinte innringere.

For å konkludere: Kyssinga forholder jeg meg til som en artig kulturforskjell. Det at de ikke sier hvem de er på sykehuset ser jeg på, inntil noen kommer med motargumenter,  som mangel på kultur.

Responses

  1. huff – håper det går bedre med tassen deres!!!
    Nei du – Det ER forskjell på HVEM disse spanjolene – eller i allefall hvem Alberto, mener jeg MÅ kysse på og hvem jeg IKKE må kysse på!!!
    Dessuten tror og mener jeg at siden det faktisk SYNS på oss at vi er Giris (= utlendinger fra nordeuropa!) – så kan det jammen være spanjolene som nærmer seg og kysser oss først – DET syns jeg, OG de burde nesten si at de skal kysse to ganger – så de ikke ender opp med å kysse en nordmann som er vant til EN klem – på munnen!!! Og det at de i hvilket som helst yrke ikke rekker fram hånden og presangterer seg – nei det er dirrekte uhøffelig – så jeg strener fram med hånda mi jeg og sier hvem jeg er – så får de ståtre frem hvem de er og være så slappe de vil i hånda – for jeg syns det er viktig med et realt DDR håndtrykk i hånda jeg – uansett om jeg drar folk intil meg etterpå og kysser dem en gang på hver kinn eller ikke!!!
    Er det NOE jeg kan gjøre for dere som dere ikke får automatisk på europeisk reiseforsikring kortet deres så bare si i fra!!!

  2. Takk, Josefin! Det går bra. Selv om de ikke sier hvem de er, så gjør de det de skal på en fin måte her på det offentlige Hospital del Mar.

    Så det med manglende egenpresentering er et generelt problem i Spania?! Hadde jeg kunnet skrive Spansk hadde jeg skrevet et lett syrlig leserinnlegg i El Pais eller noe, for å vekke dem litt!

  3. Føler at du med dette innlegget slår et slag for oss såkalte ikkeklemmere. På vegne av gruppa: Takk!

    • Yes, Frk Ligaard, jeg blir glad av å høre at det er flere av oss ikke klemmere. Nesten så glad at jeg kunne gi deg en klem!

  4. GOD JUL!!!!!
    Feliz navidad! 😀
    Klem fra oss i Vikedal.

    • Feliz navidad til Vikedal også! Selv om jeg ikke har vært der er det faktisk min yndllingsbygd i Norge, ser man bort fra min egen. Dette på grunn av de til de grader likandes folka som kommer derfra!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

