Publisert av: maerris | desember 27, 2009

Juleribbe i EU

Jeg vet det er håpløst å diskutere smak, så jeg slår det rett og slett bare fast. Svineribba er kulinarisk overlegen det saltede motstykket fra sauen. Vi trenger ikke å sprengsalte og tørke maten for å konservere den lenger, så hvorfor ikke fryse ned fårepinnene, tine dem en vanlig søndag, drapere dem i hakket bladpersille, litt sitronsaft, salt og olivenolje, steike dem i ovnen og invitere venner til fårepinneparty hvor det spises med fingrene? Slik vil saueribba framkalle mer nytelse og tilfredshet.

Til alt hell er jeg gift inn i en vestlandsfamilie som på tross av sin geografiske hærkomst sverger til baconvarianten av julemat. Flaks. Min stakkars far, derimot, den tidligere grisebonden, trøstespiser kålrotstappe på julaften mens han lengter etter svin og svor. Jaja, en gir og får i ethvert forhold…

Jeg var ute i god tid for å sikre julaftensmiddagen i år, og er det noe Spania virkelig kan, så er det gris. Man får speket eller fersk, hel smågris eller oppdelt purke på nesten ethvert gatehjørne, i slakterbutikker der de ansatte kan kan det de driver med.

Det viste seg imidlertid at den nærmest hellige svineribbe var umulig å få tak i. På grunn av strenge hygieniske EU regler parteres de slaktede grisene maskinelt inne i noen slags kalde tunneller. De datastyrte slakterrobotene er programmert til å skille baconet fra ribbeina, og dette får man ikke endret på, fortalte Montse, min venninne i slakterbutikken meg. Det finnes ikke juleribbe.

Montse og jeg diskuterte litt fram og tilbake og kom fram til at det beste ville være å kjøpe et helt baconstykke og surre det på ribbeina med bomullstråd. Montse, Eivind Hellstrøm og jeg lagde skikkelig god svineribbe.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

