Publisert av: maerris | januar 6, 2010

Hellig trekongersdag

I dag er det Hellig trekongersdag, 13. dag jul. Fra jeg var liten har jeg synes den dagen er litt trist, det betydde at juletreet skulle ut. I Spania kulminerer julefeiringa i dag. Alle har fri fra jobb, barna får gaver og de spiser heftig lunsj med familien.

I går ankom de Hellige Tre Konger byen. De kommer gjerne med båt, og paraderer gjennom gatene på lastebiler i kongeklærne sine. De kommer med brask og bram og stor ståhei, kaster snop til barna langs veien og viser at de har med seg masser av gaver. Om kvelden må barna være snille, legge seg tidlig, pusse skoene sine og sette fram mat og vann til kamelene som de de Hellige Tre Konger kommer ridene på. Om morgenen er vannet drukket opp, maten spist og det ligger gaver til barna – hvis de har vært snille. Hvis de ikke har oppført seg får de bare carbon – et stykke godteri laget av sukker som ser ut som en tavlesvamp.

Paradene er arrangert av kommunen og hver bydel har sitt opptog, men barna tror det er de samme hellig tre konger som gav Jesusbarnet gull, røkelse og myrra – akkurat som barna hjemme i Norge tror på nissen. Siden jula opprinnelig er en kristen høytid, synes jeg det er vel så logisk at det er de vise menn som gir gaver og ikke nissen. Men spanjolene har tatt til seg nissen også, Papa Noel, så de har to gavedager. Heldiggriser. I år har vi hatt det også. Jeg vet ikke helt hva kameler spiser (Dadler? Palmebark og blader?), men jeg gjemte denne usikkerheten godt for barna og sa de kunne ta noen laurbærblad i skapet. I dag morges var de borte, gitt, og det var gaver i stua.

Responses

  1. Kjære deg, jeg håper at gaven til fadderbarnet vårt i alle fall rakk fram til gavedag nummer 2, da … Lille julaften var jeg som snarest innom e-postboksen (nettverkskortet mitt takket for seg i god tid før jul, perfekt timet for å gi meg en rolig, surfefri adventstid), og da hadde jeg fått panikkmelding fra nettbutikken om at gaven ikke kunne sendes før de hadde et telefonnummer til mottakeren. Spanske regler, visstnok.

    • Jeg hentet den aldeles supre og svært populære gaven på posten i går, pakket den inn og latet som om det var kamelene, og ikke posten, som hadde vært kurerer! Jeg kan levende forestille meg at det er spanske regler i det spanske postvesenet, de tar ihvertfall stadig det vi i Norge kaller en spansk en. De sluker unna tredjehver postsending og hver 6. åpnes og tappes delvis for innhold…. Når jeg skal sende noe spør de alltid om jeg vil sende rekommandert. Certifikado. I Norge gjør vi vel det bare med bankkort nå og søknader til samordna opptak før, men de anbefaler det på det sterkeste… Du kan betale litt penger og kanskje få det du sender fram, eller betale det dobbelte og sjansen for lykkelig mottaker dobles. Helt sikker tror jeg aldri man kan bli på Correos….


Legg igjen en kommentar

Kategorier

